Independent Generations ESG
Land: Sverige
Sektor: Stabilt forbrug
Svenske Axfood er en solid virksomhed i vækst, og en af de ledende dagligvarevirksomheder i Sverige. Bæredygtighed har siden start i 2000 været et vigtigt aspekt i Axfoods strategi og vision, og virksomhedens mål er være den ledende udbyder af gode og bæredygtige dagligvarer. Siden 2009 har Axfood præsenteret udviklingen af virksomhedens bæredygtighed i en årlig rapport.
Axfood blev stiftet i 2000 ved sammenlægning af dagligvarekæderne Hemköpskedjan, Dagab og D-gruppen, da familievirksomheden Axel Johnson satte sig for at skabe Sveriges bedste dagligvarevirksomhed. Axfood kontrolleres fortsat af Axel Johnson og beskæftiger i dag over 12.000 medarbejdere i Sverige.
Familievirksomheden Axel Johnson blev stiftet af Axel Johnson og har rødder, der strækker sig tilbage til 1873. Familieværdierne respekt for mennesker og relationer er en direkte arv fra familien, og har siden start været en kærneværdi i Axfood.
Familiens vision og værdier føres videre af Caroline Berg, der er 5. generation, og som bestyrelsesmedlem i Axfood påvirker hun virksomhedens langsigtede bæredygtige udvikling.
Axfood har et solidt forretningsgrundlag med stærke brands, som dagligvarekæderne Hemköp, Willys, Tempo og Axfood Närlivs, der hver har eget fokus, herunder kvalitet og økologi, discount og tilbud på lokale markeder.
Axfood har over 300 egne butikker, mere end 600 samarbejdsbutikker, og står for egen logistik og indkøb gennem Dagab. Dagab er ansvarlige for Axfoods private label produkter, der udgør over 25% af de solgte varer i Axfoods butikker. Siden 2017 har Axfood tilbudt måltidskasser med fokus på økologi, leveret til døren, og virksomheden servicerer svenske restauranter med råvarer.
Axfood er bevist om ændrede forbrugsmønstre på markedet for dagligvarer, hvor flere efterspørger løsninger online, og fokus er flyttet fra pris og kvantitet til sundhed og bæredygtighed. Axfood er stærkt positioneret til at udnytte digitalisering og nye trends med en markedsandel i Sverige på over 20%.
Axfood er solid virksomhed med en gennemsnitlig forrentning af egenkapitalen på over 39% efter skat.
Axfood er bevidste om, at langsigtet værdiskabelse sikres ved udvikling af bæredygtige løsninger. Axfood arbejder med bæredygtighed ved 6 fokusområder; produkter, klima og energi, medarbejdere, transport, ansvarlige leverandører og at være fortaler for samfundsansvar. Virksomhedens mål inden for de seks områder kan identificeres med FN’s 17 Verdensmål.
Gennem partnerskaber med fokus på miljø, mennesker og dyrevelfærd tilbyder Axfood gode og bæredygtige dagligvarer, og Axfoods private label produkter er det tydeligste eksempel herpå. Bæredygtige produkter udgør 28% af omsætningen. Ved overvågning og håndtering af eget ressourceforbrug har Axfood siden 2009 reduceret udledning af CO2 med 76%, og virksomhedens har et mål om, at alt emballage i 2030 skal laves af genbrugsmateriale.
Som en af de ledende dagligvarevirksomheder i Sverige har Axfood en stor økonomisk indvirkning på de lokale markeder. Virksomheden har fokus på fair aflønning, og gennem træning sikrer Axfood, at medarbejdere bekæmper alle former for korruption og bestikkelse, der berører forretningen.
Axfood følger internationale standarder for menneskerettigheder og arbejdsmiljø, og har fokus på at bekæmpe diskrimination. Gennem lokale partnerskaber har Axfood fokus på, at leverandører kontrolleres og lever op til virksomhedens værdier, særligt for bæredygtighed, etik og arbejdsvilkår.
Axfood er fortaler for bæredygtig udvikling og påvirker industrien i en positiv retning. Gennem Mat 2030 giver Axfood anbefalinger til politikere, herunder for research og innovation af bæredygtig teknologi, mål for svensk madaffald og andelen af økologisk madforbrug i den offentlige sektor. Axfood arbejder aktivt med ansvarlig ledelse og har mål for diversitet i organisationen.
Year | Value |
---|---|
2018 | -1.5 |
2019 | 2.4 |
2020 | 6.7 |
2021 | 7.8 |
2022 | 26.9 |
2023 | 10.4 |
Omsætningsvækst
Year | Value |
---|---|
2018 | -0.1 |
2019 | 3.0 |
2020 | 16.7 |
2021 | 16.1 |
2022 | 4.8 |
2023 | -7.3 |
Bundlinjevækst
Year | Value |
---|---|
2018 | 35.2 |
2019 | 23.2 |
2020 | 23.0 |
21.8 | |
24.1 | |
23.9 |
Soliditet
Year | Value |
---|---|
2018 | 35.7 |
2019 | 40.6 |
2020 | 42.3 |
2021 | 42.1 |
2022 | 35.9 |
2023 | 31.8 |
Egenkapitalforrentning
Kilde: Axfoods årsregnskaber
April 2020
Independent har mange års kompetence i at gøre det, der er bedst for vores investorer. Send os dine kontaktoplysninger, så kontakter vi dig