Independent Generations ESG
Land: Frankrig
Sektor: Stabilt forbrug
I mere end 100 år har franske L’Oreal viet sine kompetencer til skønhed, og virksomheden er i dag verdens største kosmetikbrand. Virksomheden har et solidt forretningsgrundlag påvirket af stærke familieværdier, og arbejder aktivt med bæredygtighed som en strategisk prioritet. Siden 2011 har L’Oreal præsenteret virksomhedens bæredygtige udvikling i en årlig rapport.
Franske L’Oreal blev grundlagt i 1909 af Eugéne Schueller, der efter sin død overlod virksomheden til sin datter Liliane Bettencourt. L’Oreal har udviklet sig til verdens største kosmetikbrand, og beskæftiger over 85.000 medarbejdere globalt. 3. generation, ved Françoise Bettencourt Meyers kontrollerer fortsat L’Oreal.
Siden start har L’Oreal arbejdet med forudsætningen ”skønhed til alle”, og ved de grundlæggende værdier; passion, innovation, ansvarlighed og søgen efter ekspertise. Alle medarbejdere og direktionen uddannes i at være kreative og nytænkende, men også grundig i udførelse og detaljen. Værdierne styrker L’Oreals brand, bevarer virksomhedens exceptionelle historie, og føres i dag videre af Françoise Bettencourt Meyers, som bestyrelsesmedlem i L’Oreal.
L’Oreal samler 36 brands inden for hudpleje, makeup, dufte og hårpleje, herunder L’Oreal, Lancôme, Giorgio Armani, Garnier og Vichy. Flere af virksomhedens brands er førende som følge af konstant udvikling og fokus på at benytte de bedste ingredienser.
L’Oreal benytter den nyeste teknologi, såsom kunstig intelligens, der tillader kunder at prøve produkter over computer eller telefon. Virksomheden er stærkt positioneret til at nå ambitionen om at få endnu 1 milliard kunder de kommende år.
L’Oreal er en solid virksomhed i vækst. Soliditeten er de seneste 3 år på omkring 70%, og egenkapitalen er over de seneste 3 år forrentet med ca. 13% efter skat i gennemsnit.
L’Oreals mest værdiskabende forretningsområde er normal kosmetik og kosmetik i luksussegmentet, der tilsammen udgør over 75% af virksomhedens omsætning. L’Oreal ser muligheder for fremtidig vækst i luksussegmentet og online handel, samt i Asien, der udgør ver 35% af virksomhedens omsætning.
L’Oreal er bevidst om at fokus på bæredygtig skaber langsigtet værdi. Gennem Sharing Beauty With All programmet, forpligtede L’Oreal sig i 2013 til at blive mere bæredygtige, og ledelsen mener at de kan bidrage til at nå 14 af FN’s 17 Verdensmål.
L’Oreal bidrager til at gøre verden mere bæredygtig, og via investering i bæredygtige løsninger, såsom grøn kemi og samarbejde med Suez, fik 70% af nye produkter i 2018 en forstærket bæredygtig profil. L’Oreals mål er, at kunder ikke skal vælge mellem etik og skønhed. L’Oreal sætter fokus på at reducere udledning af CO2, mindske forbrug af vand og mængden af affald. Siden 2005 har L’Oreal reduceret udledning af CO2 med 81%, og i samme periode er produktionen steget 29%.
L’Oreal har en stor økonomisk indvirkning, og tager hånd om lokale økonomiske problemstillinger. Gennem L’Oreal Foundation er over 63.000 mennesker i underprivilegerede samfund hjulpet i arbejde, og virksomheden har politik for hjælp af medarbejdere finansielt ved livsændrende ulykker.
Med ”Sharing Beuty With All” har L’Oreal en ambition om at dele væksten med lokale samfund, og hjælpe med lokale problemstillinger. Eksempelvis gennem L’Oreal Foundation, der siden 2007 har hjulpet kvinder til at forfølge en karriere inden for videnskab. L’Oreal arbejder efter principper om solidaritet og sikrer, at alle led af værdikæden overholder standarder for menneskerettigheder.
L’Oreal har fokus på ansvarlig ledelse, og bæredygtighed er en strategisk prioritet, der har sat standarder for hele værdikæden. Virksomheden er anerkendt som den bedste virksomhed i Europa for diversitet, og gennem partnerskaber bidrager L’Oreal til at ændre menneskers adfærd mod at nå FN’s 17 Verdensmål.
Year | Value |
---|---|
2018 | 3.7 |
2019 | 11.1 |
2020 | -6.4 |
2021 | 15.3 |
2022 | 18.5 |
2023 | 7.6 |
Omsætningsvækst
Year | Value |
---|---|
2018 | 9.0 |
2019 | -3.6 |
2020 | -5.1 |
2021 | 28.7 |
2022 | 24.2 |
2023 | 8.5 |
Bundlinjevækst
Year | Value |
---|---|
2018 | 70.0 |
2019 | 67.2 |
2020 | 66.5 |
2021 | 54.8 |
2022 | 58.0 |
2023 | 56.1 |
Soliditet
Year | Value |
---|---|
2018 | 14.4 |
2019 | 12.7 |
2020 | 12.3 |
2021 | 19.5 |
2022 | 21.0 |
2023 | 21.3 |
Egenkapitalforrentning
Kilde: L’Oreal
Independent har mange års kompetence i at gøre det, der er bedst for vores investorer. Send os dine kontaktoplysninger, så kontakter vi dig