Independent Generations
Land: Italien
Sektor: Cyklisk forbrug
Moncler har et solidt brand, der producerer og tilbyder eksklusivt tøj med fokus på luksussegmentet. Virksomheden er bevidst om, at langsigtet værdi skabes gennem ansvar og respekt, og Moncler har ambition om, at være den førende virksomhed i udvikling af bæredygtighed i luksussegmentet. Moncler har siden 2015 rapporteret om virksomhedens bæredygtige udvikling.
Moncler blev stiftet i 1952 i bjergbyen Monestier de Clermont i Frankrig, der også ligger navn til virksomheden. I 2003 blev Moncler relanceret af en ny ejer Remo Ruffini, der fortsat leder virksomheden som i dag er placeret i Italien. Moncler er aktiv i over 75 lande, og beskæftiger mere end 4.100 medarbejdere.
Moncler er verdens førende inden for dunjakke segmentet takket være virksomhedens stærke traditioner og exceptionelle historie, som eksempelvis har budt på produktion af tøj, telte og soveposer til ekspeditioner i 50’erne og 60’erne til Mount Makalù, verdens 5. højeste bjerg, samt Alaska. Værdierne ægthed, ansvarlighed, engagement og ambition og ekspertise, forventes at blive ført videre af Remo Ruffinis to sønner, Pietro og Romeo, når han træder tilbage. Værdierne sikrer, at virksomheden bevarer sit unikke brand og udvikler brandets værdi globalt.
Først i 80’erne kom Monclers produkter ind i byerne, hvor den klassiske dunjakke blev lanceret som mode, med et lettere design og flere farver. Siden har Moncler ekspanderet sin tilstedeværelse i udvalgte segmenter, særligt tøj, skitøj, sko, lædervarer og solbriller, og virksomheden skaber ved brug af de bedste materialer, kreativitet og kontrol over alle faser i produktionen, produkter af den fineste kvalitet og med det mest innovative design. Præsentation af virksomhedens kollektioner er altid spektakulære. Det bevarer brandets unikhed, og skaber stærke relationer til kunder, modemagasiner og opinionsledere.
Moncler er tilstede for forbrugere på alle de store markeder, og har de seneste 3 år haft en tocifret omsætningsvækst. Fremtidig vækst skabes med fokus på digitale kanaler, og fokus på at udvikle den komplette købsoplevelse.
Moncler er med en soliditet de seneste 3 år på over 60% og en gennemsnitlig forrentning af egenkapitalen efter skat på over 28%, godt positioneret til fremtiden og det voksende luksussegment specielt i Asien.
Moncler arbejder aktivt med mål, der er omfattet af FN’s 17 Verdensmål, og virksomheden har identificeret 6 ud af de 17 Verdensmål, som de direkte kan bidrage til. Monclers egen bæredygtighedsenhed er dedikeret til at udvikle og integrere bæredygtige strategiske løsninger på de særligt de sociale og miljømæssige områder.
Som producent af tøj er Moncler bevidst om sit ansvar for at udvikle nye løsninger, der vil forbedre virksomhedens miljømæssige fodspor. Optimering af logistik sænker Monclers udledning af CO2, og fokus på at mindske vandforbrug og udledning af kemikalier er direkte linket til Verdensmål nummer 6 – Rent Vand og Sanitet. Alt dun benyttet i produktion siden 2018 kommer fra certificerede distributører, som Moncler årligt kontrollerer.
Moncler har en stor økonomisk indvirkning, og virksomheden er engageret i lokale økonomiske problemstillinger. Moncler investerede i 2018 over 2,7 millioner euro i lokale samfund, blandt andet gennem ”Warmly Moncler”, der samarbejder med Unicef om at hjælpe børn i nødsituationer.
Moncler arbejder efter internationale standarder for menneskerettigheder og har egne standarder for etik, der efterleves i hele værdikæden. Med lokalt engagement hjælper Moncler med sociale problemstilliger, herunder støtte til kampen mod HIV/AIDS.
Ansvarlig ledelse er en strategisk prioritet hos Moncler og i alle butikker er udvalgt en bæredygtighedsenhed, der sørger for at hver enkelt butik efterlever virksomhedens bæredygtighedsmål. Med direkte kontrol over alle faser af produktionen skaber Moncler størst værdi, langsigtede relationer, og overholdelse af virksomhedens standarder. I 2017 og 2018 blev alle produktionsenheder kontrolleret. For at øge kreativiteten i virksomheden er fokus på diversitet, og i dag er 54% af de ledende stillinger besat af kvinder.
Year | Value |
---|---|
2016 | 18.2 |
2017 | 14.7 |
2018 | 19.0 |
2019 | 14.6 |
2020 | -11.5 |
2021 | 42.1 |
2022 | 27.2 |
Omsætningsvækst
Year | Value |
---|---|
2016 | 28.9 |
2017 | 16.6 |
2018 | 27.3 |
2019 | 33.4 |
2020 | 8.1 |
2021 | -16.4 |
2022 | 30.7 |
Bundlinjevækst
Year | Value |
---|---|
2016 | 61.1 |
2017 | 66.9 |
2018 | 65.8 |
2019 | 50.9 |
2020 | 59.0 |
2021 | 58.6 |
2022 | 62.6 |
Soliditet
Year | Value |
---|---|
2016 | 27.9 |
2017 | 27.0 |
2018 | 31.1 |
2019 | 27.4 |
2020 | 18.5 |
2019 | 15.7 |
2022 | 20.9 |
Egenkapitalforrentning